photo banner-598x80-001a_zps49a50159.gif

Wednesday, June 12, 2013

Mengenali penyakit resdung atau sinusis

resdung dan minyak kelapa daraAPAKAH resdung?

Anda selalu mengalami bersin, batuk, dan menyebabkan hidung menjadi merah. Anda mengalami masalah ini semasa cuaca sejuk atau pada sebelah pagi. Jika ini yang berlaku, anda mungkin sedang menghadapi masalah resdung.

Resdung berlaku apabila bahagian sinus anda dijangkiti atau mengalami keradangan. Sebahagian besar doktor pakar membahagikan resdung kepada tiga jenis:

1. Resdung Akut, yang dialami selama 3 minggu atau kurang

2. Resdung Kronik, yang biasanya berlaku selama 3 hingga 8 minggu tetapi berterusan selama berbulan-bulan atau malah bertahun-tahun

3. Resdung Berulang, yang terdiri daripada beberapa serangan akut dalam jangka masa satu tahun


Beberapa penyebab resdung AKUT

Sebahagian besar kes resdung akut bermula dengan selesema biasa, yang disebabkan oleh virus. Virus flu tidak menyebabkan gejala resdung. Radang sinus biasanya hilang tanpa rawatan dalam 2 minggu. peradangan ini, bagaimanapun, mungkin dapat menjelaskan mengapa cuaca sejuk boleh meningkatkan kemungkinan mengalami resdung akut. Sebagai contoh, hidung boleh bertindak balas terhadap serangan oleh virus yang menyebabkan jangkitan seperti selesema atau flu dengan menghasilkan lendir dan menghantar sel-sel darah putih pada lapisan hidung, yang menyebabkan ia terkumpul dan bengkak.

Ini menyebabkan berlaku pembengkakan selaput lendir pada sinus, udara dan lendir yang terperangkap akan mengganggu ruang pernafasan. Ketika bukaan sinus anda menjadi terlalu sempit, lendir tidak dapat mengalir dengan baik. Lendir yang banyak menyebabkan bakteria lebih mudah membiak pada ruang sinus.

Mereka yang sihat tidak menghadapai masalah terhadap kuman dan bakteria seperti Streptococcus pneumoniae dan Haemophilus influenzae didalam saluran pernafasan mereka tanpa sebarang masalah sehingga sistem pertahanan tubuh menjadi lemah atau sinus tersumbat oleh jangkitan virus flu atau bakteria. Bakteria yang mungkin telah hidup tanpa membahayakan di hidung atau tekak dapat berkembang biak dan menyerang sinus anda, menyebabkan jangkitan resdung akut.

Kadang-kadang, jangkitan kulat boleh menyebabkan resdung akut. Walaupun kulat yang yang berada di persekitaran biasanya tidak berbahaya bagi orang sihat kerana badan manusia mempunyai pertetahanan semulajadi. Kulat seperti Aspergillus, boleh menyebabkan penyakit serius pada orang yang sistem kekebalan tubuh tidak berfungsi dengan baik. Mereka yang mengalami resdung yang disebabkan oleh kulat mempunyai alergi terhadap makanan tertentu.

Keradangan kronik saluran hidung juga boleh menyebabkan resdung. Jika anda mempunyai Rinitis alergi atau demam, anda berkemungkinan mengalami masalah resdung akut. Vasomotor rhinitis, disebabkan oleh kelembapan, udara sejuk, alkohol, parfum, dan keadaan persekitaran.

Resdung akut biasanya terjadi kepada orang biasa. Contohnya, resdung berlaku lebih kerap pada orang yang mengalami masalah fungsi kekebalan tubuh.

Penyebab resdung kronik

Agak sukar untuk menentukan punca resdung kronik. Beberapa penyelidik menyangka ia adalah penyakit berjangkit. Ini kerana ia juga adalah penyakit inflamasi yang sering terjadi pada pesakit asma. Jika anda mempunyai asma, penyakit alahan, ada kemungkinan ia juga resdung kronik. Jika anda alergi terhadap persekitaran seperti debu, kulat, dan hama yang mencetuskan alahan rhinitis, anda boleh mengalami resdung kronik. Tindakbalas imun terhadap antigen kulat boleh menyebabkan berlakunya resdung kronik. Jika anda mengalami resdung kronik, cuaca lembab, terutama di daerah beriklim sederhana, atau pencemaran di udara dan di dalam bangunan juga boleh mempengaruhi anda.

Jika anda mempunyai penyakit kekurangan imun atau masalah lendir pada sistem pernafasan anda (contohnya, kekurangan imun primer, jangkitan HIV, dan cystic fibrosis), anda berkemungkinan mengalami masalah resdung kronik. Pada mereka yang normal, resdung biasanya tidak berjangkit. Jika anda menderita asma teruk, polip hidung (ketumbuhan kecil di hidung), atau serangan asma yang teruk disebabkan oleh pengambilan aspirin dan ubat-ubatan seperti ibuprofen, anda mungkin akan mengalami resdung kronik.

Diagnosis

Hidung anda akan bertindakbalas ketika mendapat serangan terhadap bakteria atau flu biasa. anda mungkin menghadapi gejala-gejala resdung dalam keadaan cuaca sejuk. Namun biasanya ia akan berlaku sekitar 7 hingga 14 hari dan hilang tanpa rawatan. Sinusitis akut sering berlaku dalam tempoh yang lama dan rawatan lanjut perlu dilakukan bagi mengenalpasti masalah dengan berjumpa doktor.

Doktor anda dapat mendiagnosis resdung dengan mendengar gejala anda, melakukan pemeriksaan fizikal, turun X-ray, dan jika perlu, MRI atau CT scan (magnetic resonance imaging dan computed tomography).

Rawatan tanpa ubat dengan Minyak Kelapa Dara BioVCO

sinusis, resdung, minyak kelapa dara Minyak kelapa dara untuk masalah resdung?

Minyak kelapa dara boleh digunakan bagi rawatan yang selamat untuk membersihkan sinus dan melegakan masalah pernafasan, dimana boleh membantu untuk bernafas dengan mudah.

Ambil sedikit daripada bekas yang mengandungi minyak kelapa dara dan titiskan kedalam lubang hidung anda. Berbaring dengan kepala anda menurun. Tetap dalam keadaan ini selama lebih kurang sepuluh minit atau hingga minyak kelapa dara tersebut masuk ke dalam sinus anda.

Dalam terpoh tertentu anda akan dapat mengurangkan lendir pada ruang sinus dan membolehkan anda bernafas dengan lebih selesa.

Asid lemak rantai sederhana (MCFA) yang terkandung didalam minyak kelapa dara akan membantu mengurangkan lendir. MCFA adalah antimikrob semulajadi yang sangat kuat dan memiliki kemampuan yang luarbiasa untuk kesihatan.

Anda boleh menjadikan minyak kelapa dara sebagai minyak urut. Urutkan pada leher dan dada untuk mendapatkan bantuan dengan lebih cepat.


testimoni resdung minyak kelapa dara - BioVCO

testimoni resdung minyak kelapa dara - BioVCO

No comments:

Post a Comment